YÜREĞİN ÜZERİNDE ÇALINAN TEK ENSTRÜMAN...
keman sevdalılarının tek adresi...

Keman Akordunda Bir Yanılgı ve Sıkça Sorulanlar

sevgili keman severler;çok sık olarak gündeme gelen,birçok keman çalan arkadaşımızdan duyduğumuz ve daha önceden de  net olarak cevap verilmemiş bir konuya aydınlık getirmek istiyorum.Öncelikle bu konuyla ilgili sıkça sorulan sorulara yer vermek istiyorum:

*Türk Müziği ve batı müziği akordu arasında nasıl bir fark vardır?

*Batı müziği akordu ile Türk Müziği eserleri çalabilir miyim?

*Piyanoya göre standart akort edilmiş bir kemanla Türk Müziği akordu uyuşur mu?

*Kemanımı Türk Müziği'ne göre akort etmek istiyorum yardımcı olur musunuz?

*Türk Müziği akordunun da G(SOL) D(RE) A(LA) E(Mİ) akort sistemine göre çekildiğini duydum ama Türk ve batı akordu arasında 5 seslik bir fark varmış,bu durumu nasıl izah ediyorsunuz?

*Porte(dizek) üzerinde Türk Müziği'ne göre olan perdelerle batı perdeleri arasındaki farkı ya da ilişkiyi açıklar mısınız?

sevgili arkadaşlar dilerseniz tüm sorulara tek tek cevap vermek yerine,detaylı bir genelleme yaparak bu probleme tüm ayrıntılarıyla açıklık getirelim.
BUYURUN İZAHI:
Öncelikle hemen cevap verelim ki-zaten en büyük problem ve kargaşa bu noktada yaşanıyor-Türk Müziği akordu ve batı müziği akordu diye bir akort ayrımını frekanslar-daha doğrusu perdelerin tınısal nispetleri- doğrultusunda yapmamız imkansızdır.Şöyle ki:Kemanın yukardan aşağıya her 4 teli de ister Türk Müziği'nde olsun ister batı müziğinde,akort cihazına göre aynı şekilde çekilir.(Türk Müziği icrâ eden bir müzisyenin kemanıyla batı müziği icrâ eden bir müzisyenin kemanlarının akortları kontrol edildiğinde her 4 telin de karşılıklı uyumlu-aynı frekanslarda tınladığı görülecektir)Aradaki farka gelince,batı icrâ edecek olan müzisyen aynen akort cihazında olduğu gibi yukardan aşağıya doğru(kalından inceye doğru) sırasıyle tellerini SOL(G) RE(D) LA(A) Mİ(E) olarak kabul edecek,Türk Müziği icrâcısı da aynı şekilde akordunu yapacak fakat yukardan aşağıya doğru (kalından inceye doğru) DO(C) SOL(G) RE(D) LA(A) olarak isimlerini değiştirip,aynı standart akordu çekecektir.
Burda çok çok önemli olan bir husu vardır ki o da şöyledir: 
Bakınız sevgili arkadaşlar,Türk Müziği de çalacak olsanız,batı müziği de çalacak olsanız akort cihazına göre aynı standart akordu çekiyorsunuz.Yalnızca Türk Müziği çalacaksanız standart akort cihazına göre çektiğiniz aynı akort sisteminde tellerin ismini farklı olarak görmeniz gerekecek.(YİNELİYORUM ÇÜNKÜ ÖNEMLİ,ZATEN BURADA PROBLEM YAŞANIYOR_STANDART AKORT CİHAZINA GÖRE SOL-RE-LA-Mİ YANİ G-D-A-E ÇEKTİKTEN SONRA,EĞER TÜRK MÜZİĞİ ÇALACAKSANIZ,BU SOL-RE-LA-Mİ SESLERİNİ KALINDAN İNCEYE DOĞRU DO-SOL-RE-LA KABUL EDECEKSİNİZ.YALNIZCA ÖYLE KABUL EDECEKSİNİZ,AKORT CİHAZINA GÖRE DO-SOL-RE-LA ÇEKMEYECEKSİNİZ-ZATEN O ZAMAN TELLERİN HEPSİ 4 SES DİK GELECEK VE KOPACAKTIR)

Özet olarak demek ki hangi tarz müziği icrâ edecek olursanız olun,keman akordu standarttır.Yalnızca Türk Müziği çalanlar aynı standart akortta tellere farklı isimler vermektedirler.

Umarım faydalı olabilmişimdir,yine de sorunuz olursa formumuzun "keman" bölümünde sorularınız bekliyorum. 









"Batı müziği akorduyla Türk Müziği
çalınabilir mi" konusuna gelince:elbette çalınır.
Yukarda bahsettiğim üzere batı ve Türk 
icrâsının her ikisi için de akort standart
olarak aynen yapılıyor.Yalnız burda karşımıza şöyle
bir problem çıkıyor ki bu da kargaşaya
sebep olan bir konudur;kemanınızı batıya göre
SOL_RE_LA_Mİ olarak kabul ederseniz,Türk Müziği
perde sistemine göre akordunuz her tele göre 
4 ses farklı olacağından sık sık 3.ve 4.pozisyona
girmeniz gerekecektir.Örnek olarak:Türk Müziği'nde
makamların ana yapısına göre kullanılan en ince
LA perdesi(Muhayyer olarak anılır),kemanın en alt
teli ile seslendirilir ve portenin hemen üstündeki
ek çizgili LA sesine denk gelir.Oysa ki batı müziğinde
1.pozisyon içinde kullanacağınız en ince LA sesi ki
en alt telde 3.parmağın kullanılmasıyla icrâ edilir.
Buna rağmen(Türk Müziği'nde en alt tel-batıda en alt telde
3.parmak) bahsettiğimiz bu farklı LA frekansları
portede aynı yerde gösterilir.(portenin üzerindeki
ek çizgili ilk LA notası)

Türk Müziği keman icrâsında transpozisyon yapılmadığı
sürece ve icrâcı istemediği sürece makamların temel
yapılarına göre 1.pozisyondan başka pozisyon kullanılmaz
ve kullanmaya da gerek yoktur.Bu sepeple Türk Müziği
eserleri de tüm enstrümanlar bazında batı müziğine göre
4 ses farklı yazıldıklarından dolayı,kemanda telleri DO_SOL_RE_LA
olarak düşünüp çalmak pozisyon adına çalanı sıkıntıya
sokmaktan kurtaracaktır.

Bu konuyu resimlerle
biraz daha kolay anlaşılır hale getircek olursak: 




NOT:Türk Müziği icrâ edenler bazen bazı
transpozisyon zorluklarını ortadan kaldırmak
için en ince tel olan LA'yı (muhayyer'i),
SOL (gerdaniye) perdesi olarak da çekmektedirler.


Türk Müziği ve batı arasındaki 5 seslik
frekans farkı meselesini de zaten yukardaki
konuyu okuyarak anlayan arkadaşlar
muhtemelen çözmüşlerdir.Ben yinede bir
resim ile bu konuyu pekiştirmek istiyorum: 




BU KONU RESMİ OLARAK BİLİMSEL YAYIMLARDA TESCİLLENMİŞ OLUP,SADECE BİLGİ EDİNDİRMEK AMACIYLA BU SAYFADA PAYLAŞILMIŞTIR.ALINTI YAPACAK
KİŞİLERİN KONUNUN ALINTI OLDUĞUNU BELİRTMEDEN PAYLAŞIMA SUNMALARI HUKUKEN YASAKTIR!